nühüm                                                                                                                                              
                           

altın buzağı hadisesi


Çoğunuz hz. musa'nın sina dağına çıktığında ovada bekleyen israiloğulların ona ihanet ederek altından bir buzağı heykeli yaptığı hikayesini duymuştur. Bu hikayenin altında yatan gerçek nedir, yazımızın konusu bu olacak. Daha önceden hiç açıklanmamış bir gerçeği bu yazı vesilesiyle sizlere aktaracağız. Umarız yazımız beğeninizi kazanır, sizlere hayırlı ve aydınlatıcı okumalar dileriz. İslam alimleri bu buzağın sıradan bir heykel olduğunu düşünür ve içine onu böğürtmesini sağlayan düzeneklerin sinsice yerleştirildiğine inanır ve Kur'an-ı Kerim tefsir, meallerinide bu yönde yaparlar. Üzülerek sizlere belirtmeliyizki bu tefsir ve mealler maalesef yanlış ve yazımızın sonunda sizlerinde bizlere hak vereceğine eminiz. Sayın okurlarımız bu hadisenin gerçekliği veya ne kadar gerçekliği hakkında bir değerlendirme yaparken bu hadisenin peygamberlerin yeryüzünde yürüdüğü, meleklerin yani cebrail as'ın yeryüzüne indiği, yeryüzünde büyük mucizeler ve büyük imtihanların vukuu bulduğu bir çağda yaşandığını lütfen aklınızdan çıkarmayın.
Bizler bıldırcın etlerin gökten indirildiği, israiloğulların maymuna çevrildiği bir dönemden bahsediyoruz. Eğer İslam alimleri gibi sizde kendi çağınızın şartlarını baz alır ve olaylara kendi mütevazi, küçük dünyanızdan yorum getirir veya getirmeye çalışırsanız hakkani, objektif ve gerçekci davranmamış olur yanlış yorum ve inançlara sebep olursunuz. Sizce sıradan ve o dönemlerde her köşede rastlanan bir heykel israiloğullarını sarhoş edercesine, bir bayram havasına sokarmıydı veya o dönemin mucize ve imtihanlarını gözönünde bulundurduğunuzda Allahın imtihanı bu kadar basit olurmuydu? Hayır hayır o gerçektende canlıydı ve gerçektende israiloğulları için çok büyük bir imtihan vesilesiydi.

Olayın özgeçmişini hatırlayalım

   - putlara tapan kavim

İsrailoğulları mısırdan çıktıklarında bir vadiye ulaşır ve orada putlara tapan bir kavim görür; "ve İsrailoğullarına denizi atlattık. Derken, bir kavme vardılar, toplanmış kendilerine mahsus bir takım putlara tapıyorlardı. Dediler ki: «Ey Musa, bunların birçok ilahları olduğu gibi sen de bize ilah yap!» Dedi ki: «Siz gerçekten cahillik ediyorsunuz. Çünkü o gördüklerinizin içinde bulundukları din, yok olmaya mahkumdur ve bütün yaptıkları batıldır!" (Araf Süresi, 138-139). Allah onları firavunun zulmünden kurtarır, başlarındaki peygamberler onları putlara tapılmaması konusunda sürekli uyarır ama İsrailoğulları hiç uslanmazcasına hiç akıllanmazcasına yapacakları ihaneti yine yapar. Onlar o zulümden kurtarılır kurtarılmaz başka tanrılar edinme, putlara tapma arzusu içine girer. Bu hadise bizlere israiloğulların firavunun zulmünden kurtulmak için hz. musanın peşine takıldığını, Allaha inanma gibi dert veya niyetleri olmadıklarını anlatır. Nice mucizeler kendilerine göstertilmesine rağmen halen Allaha iman etmemeleri, putlar peşinde koşmaları tabiri caize bardağı taşırır ve Allah; "siz putmu istiyorsunuz, ben sizi öyle imtihan edeceğim, size öyle bir put yaptıracağımki, kim ona taparsa onu helak edeceğim", der. 

   - Musa as ile Allahın ile sözleşesi

Musa as kavimini kızıldenizden geçirdikten sonra cebrail as gelir ve Allahın kendisi ile sina dağında sözleşeceği mesajını iletir. Bunun üstüne hz musa israiloğullarını hz. haruna emanet eder ve koşarak sina dağına çıkar; "musa ile otuz geceliğine sözleştik, buna on gece daha ekledik, böylece Rabbinin belirlediği buluşma süresi kırk geceye ulaştı. Musa, kardeşi Harun'a şöyle dedi: Kavmim içinde benim yerime geç, ıslaha çalış ve bozguncuların yolundan gitme!" (Araf Süresi, 142).

   - samiri adında bir heykel ustası

Musa as'ın sina dağına çağrılmasın bir boyutu musa as ile ilgliyken bunun bir başka boyutuda israiloğulları ile ilgili. Musa as kendisine verilen görevi laiki ile yerine getirdiği için bu sözleşi ile ödüllendirilir, israiloğulları ise o kötü niyetlerinden dolayı imtihana tabi tutulurlar. Hz. Musa aralarından çekilip alınır ve onlar o büyük imtihan ile yüzleştirilir. Ne olur? Hz Musa aralarından ayrıldıktan sonra samiri adında bir heykel ustası önderliğinde şu söylemler ortaya atılır; musa tanrısını görmeye gitti. Biz musa'nın tanrısın heykelini yapalım bizde onu ziyaret eder ona hürmet gösteririz, o da bize yol gösterir. Bu fikir çoğunlukta kabul görücede getirdikleri zinet eşyalarından altından ve böğürebilen bir buzağı heykelini yaparlar. "Musa'nın arkasından kavmi, zinet takımlarından, böğürebilen bir buzağı heykelini (tanrı) edindiler. Görmediler mi ki o, onlarla ne konuşuyor ne de onlara yol gösteriyor? Onu (tanrı olarak) benimsediler ve zalimler oldular." (Araf Süresi, 148).

   - olayın sırrı bu Ayette saklı

Musa as sina dağından döndüğünde ve onların o sapkın halini gördüğünde sinirden ilk önce hz harun'un yakasına yapışır, neden buna engel olmadın diye. Sonrası samiri'ye döner; "Ve bu kez Samiri'ye döndü: "Ey Samiri, ya senin maksadın nedir?" (Samiri), "Ben dedi, onların görmediklerini gördüm; elçinin ayak bastığı yerden bir avuç (toprak) aldım, onu (eritilmiş mücevherlerin içine) attım. Nefsim bana böyle yapmayı hoş gösterdi." (Musa), "Defol git dedi. Artık hayat boyunca sen 'bana dokunmayın' diyeceksin. (Ahirette de) sana vaadedilen bir ceza var ki, ondan asla kaçamayacaksın. Şimdi durup tanrına bak; biz onu yakacağız, sonra onu ufalayıp denize savuracağız" (Taha, 95-97).

Cebrail as gerçekleri

Bir üst bölümdeki püf noktayı çıkarabildinizmi, çıkaramadıysanız size yardımcı olalım; olayın sırrı musa as'ı ziyaret eden elçide yatar. Kim bu elçi? Bu elçi cebrail as! Cebrail as dönem, dönem insan kılıfında musa as'ı ziyaret ederdi ve bu ziyaretlerin birisinde samiri, onun ayak bastığı kuru bir toprağın yeşerdiğini görür ve o topraktan bir avuç alır. Cebrail as demekki birşeyleri canlandırma gücüne sahip. Bunu aklınıza not edin. Şimdi buradan isa as'a geçiyoruz. Ne alaka derseniz. Kur'an-ı Kerimde anlatılan kıssaların ne kadar gizem içerdiğini, sizlere görünen ötesinde bilgi aktardığını anlamanız ve görmeniz için bu yazı vesilesiyle isa as'ın farkını, yaratılış sırrınada bir açıklık getirelim.

İsa as gerçekleri

Allahu Teala biz hz ademi nasıl yarattıysak hz isa'yıda o şekilde yarattık der. İkiside sıfırdan yaratılır, birisi gökte bir yetişken ebatta diğeri ise ana rahminde bir nutfe ebatında; "doğrusu Allah katında İsa'nın durumu Adem'in durumu gibidir. Onu topraktan yarattı sonra da ona: «Ol!» dedi. O da hemen oluverdi." (Al-i İmran, 59). İkiside sıfırdan ve topraktan yaratılmasına rağmen, aralarında çok önemli bir fark bulunur;

   - hz isa ile hz. adem arasındaki fark

İkisinin bedenide topraktan sıfır yaratılır ama ruhları aynı yaratılmaz. Hz adem ile hz isa arasındaki fark ruhta yatar. Allahu Teala, hz adem ve insanoğluna ruhundan bahşederken ona azami görevi yerine getirebilecek güçte bir ruh bahşeder; "sonra onu düzenli bir şekle sokup, içine kendi ruhundan üfürdü. Ve sizin için kulaklar, gözler ve gönüller var etti. Siz pek az şükrediyorsunuz!" (Secde Süresi, 9). Hz. isa ise ademoğulları ile aynı ruhu paylaşmaz. Ademoğulları ile isa as arasındaki fark bu! Meryem anamız kavminden uzak bir yerde yalnız yaşarken cebrail as bir erkek görünümünde ve bütün organları yerinde karşısına çıkar; "meryem, onlarla kendi arasına bir perde çekmişti. Derken, biz ona ruhumuzu gönderdik de o, kendisine tastamam bir insan şeklinde göründü." (Meryem Süresi, 17)

   - hz isa'nın ruhu cebrail as'dan gelir

Allahu Teala adem as'ı topraktan yaratır ve ona ruhundan üfler ve adem as canlanır. İsa as'a ise cebrail as kendi ruhundan üfler; "(yine inananlara) ırzını ve iffetini korumuş olan, İmran kızı Meryem'i de Allah örnek verdi. Biz, onun içine (rahmine) ruhumuzdan üfledik ve Meryem Rabbinin sözlerini ve vahyettiklerinin doğruluğunu kabul etti ve (Rabbine) gönülden bağlananlardan oldu." (Tahrim Süresi, 12).

   - Neden?

"Meryem oğlu İsa'ya da deliller verdik. Ve onu, Rûhu'l-Kudüs (Cebrail) ile destekledik." (Bakara Süresi, 87/253). Bizler Allahın bizlere verdiği asgari bir ruh ile hayatlarımızı idam ederken isa as'a cebrail as'ın ruhu ile hayat buldu ve hayatını yaşadı. Neden? Allah bir kulundan neler bekliyorsa onu o doğrultuda donatır. İsa as cebrail as'ın ruhu ile donatılıyorsa demek birşeyleri canlandırmak ondan beklenecek. İsa as'ın hayatına baktığınızda da bunun böyle olduğunu görürsünüz.
Hz isa as'da görülen mucizelere bir bakınız, bunlar size cebrail as'ın toprağa basıp toprağın canlanmasını andırıyormu; "o, İsrailoğullarına bir elçi olacak (ve onlara şöyle diyecek:) Size Rabbinizden bir mucize getirdim: Size çamurdan bir kuş sureti yapar, ona üflerim ve Allah'ın izni ile o kuş oluverir. Yine Allah'ın izni ile körü ve alacalıyı iyileştirir, ölüleri diriltirim. Ayrıca evlerinizde ne yeyip ne biriktirdiğinizi size haber veririm. Eğer inanan kimseler iseniz, bunda sizin için bir ibret vardır." (Al-i İmran Süresi, 49).

   - isa as'ın evlenmeyişin sırrıda ruhun özelliğinde yatar

Biz ademoğulların ruhları sıradan özellikler taşır, isa as ruhu ama değil. O, çok ama çok üstün bir meleğin ruhunu taşır (cebrail as). Eğer isa as e
vlense ve çocukları olsaydı o zaman çocuklarıda o üstün ruhun parçasından ve mucizelerinden birşeyler kapacaktı. Bu da ademoğulları ile isaoğulları arasında haksız bir rekabet oluştururdu. Not: isa as yeryüzüne geri döndüğünde kendisine bir aile kurmak ve normal bir hayat düzeni kurmak nasip olacak ancak bu, yeni bir ruh yani bu sefer insani bir ruh ile yeryüzüne geleceği için mümkün olacak. Bu da onun elinden mucizelerin alınması, yeryüzüne bir sonraki ayak başısında sıradan bir insan olarak geleceği anlamına gelir. Gördüğünüz gibi ilahi kaderde herşeyin altında bir hikmet yatar, boş ve tesadüflere yer bulunmaz. İnsanların kaderi yazılır, o alın yazılarını gerçekleştirebilmeleri içinde kendilerine gerekli donanım verilir.

Altın buzağı hadisesi

Cebrail as'ın ayak bastığı toprağın canlandığını, birşeyi canlandırma enerjisinin o toprağa sindiğini samiri görür ve o topraktan alır. Musa as ayrıldıktan sonrada zinet eşyalarından bir buzağı heykelini yapar. O toprak hakkındaki tahminide samiri'yi yanıltmaz, elçinin (cebrail as) ayak bastığı toprağı o erimiş mücevheratın içine katarak gerçektende o heykelin canlanmasını sağlar. Bir; heykelin yapımında bir meleğin enerjisinden yararlandığını samiri, israiloğullarına söylemez. İsrailoğulları hayatlarında ve insanlık tarihinde ilk defa bir heykelin canlandığına tanık olunca tanrının yeryüzüne indiğine inanır ve bayram havasına girer. İki; işler ama samirinin tahmin ettiği gibi gitmez, samiri bir sorun ile karşılaşır, hesaplayamadığı bir sorun ile. Buzağı canlanır ancak buzağı hareket etmez. Buzağının ne dili ne de azaları hareket eder. Araf Süresi 148'de buna dikkat çeker, o buzağı ne konuşmaktaydı ne de onlara yol göstermekteydi der. Canlandıysa neden onlar ile konuşamadı, onlara yol gösteremedi yani dört nal üzerinde oraya buraya koşturmadı, yürümedi? samirinin hesap edemediği daha doğrusu Allahın hesap ettirmediği ve onu gafil avladığı nokta, samiri o heykeli altından yaptı. Buradaki sıkıntı o buzağı toprak değilde bir metalden yapmış olması. Bizim alemde yaşayan canlıların özü toprak metal değil. O buzağının hareket edebilmesi için özü toprak olması gerekiyordu. Eğer o heykeli topraktan yapmış olsaydı o heykel isa as'ın topraktan yaptığı heykeller gibi hareket edebilir bir canlı olacaktı. Altından yaptığı, kabuğu sert bir metalden olduğu için ne azaları hareket edebildi ne de dili. Dilsiz bir yaratık gibi sadece böğürdü. Yazının özeti sayın okurlarımız; o buzağın böğürmesi içine bir hava boşluğu konulmasından değil, Ayetin bahsettiği böğürme bildiğiniz dilsiz kişilerin böğürmesi. Bu hadise ile Allahu Teala samiri ve şaşmış israiloğullarına bir ders verdi. Bu hadise ile onlara sizler dilsiz birer malsınız, hatta maldanda daha sapıksınız mesajı verilmiş olundu!

  - günümüzün İslam alimleri

Kuran-ı Kerimi incelediğinizde eğer bir olayda hile varsa Ayetlerde bunun bir tuzak ve hile olduğunu söylendiğini görürsünüz. Demek bir işin içinde bir hile veya tuzak olduğunda Allah bunu bizlere bunu direk söylüyor. Buzağı hadisesini anlatan Ayetlerde ise tuzak ve hileden bahsedilmez. Allahu Teala sadece konuşamadı ve hareket edemedi der. Ayetin hiçbir yerinde tuzaktan ve hileden bahsedilmez, siz Ayetin hangi kelimesinden bunun bir hile olduğunu çıkarıyor ve o doğrultuda meal ve tefsirler kaleme alıyorsunuz? Hatta ve hatta bunun gerçekliği hakkında sizlere çok ama çok önemli bir tüyo verilir. Elçinin bastığı yerden toprak alındığı ve o toprağın heykel yapımında kullanıldığı tüyosu verilir. Bu bir hile olsaydı Allah sizlere bu detayları aktarma ihtiyacı hissedermiydi? Maalesef günümüzün meal ve tefsirlerine baktığımızda bunların ya art niyetli kaleme alındığını ya da ilahi ilhamlardan uzak yazıldığını görüyoruz. Sayın okurlarımız, herşeyi bilmeniz mümkün değil. Eğer birşeyi bilmiyorsanız bunu söylemenizde bir sakınca yok. Bu sizi küçültmez tam aksine dürüstlüğünüz size çok şey kazandırır. Bilmediğiniz, emin olmadığınız konular hakkında neden kanaat getiriyor ve o yanlışları topluma yayıyorsunuz? Ayetlerde buzağın yapımında sıradışı bir malzeme kullanıldığı belirtilmesine rağmen, Ayetlerde hileden bahsedilmemesine rağmen, o dönemin israiloğullarına gökten bıldırcın eti ve kudret helvası inridildiği, firavuna onca mucizenin gösterildiği bilinmesine rağmen yani o dönemin israiloğulları neredeyse her gün Allahın bir mucizesi ile karşılaştığı bilinmesine rağmen, o dönemin israiloğulların bir kısmı maymuna çevrildiği ve cumartesi avlanma yasakları konulduğu yani o dönemin israiloğulları büyük imtihan ve cezalandırmalara tabi tutulduğu bilinmesine rağmen nedense hiçbir İslam alimin aklına bu altın buzağı hadisesininde gerçek olabileceği aklına gelmez. İnanın, günümüzün İslam alimleri o dönemde yaşamış olsaydı ve bir peygamber bir mucize ile gelseydi bu bir sihirbaz hilesidir, bu bir göz boyamasıdır diyen ve ilk kafir olan onlar olurdu.

Bu israiloğulları için çok büyük bir imtihandı

Yaşanılan her senaryoyu Allah yazar ve herkes bu senaryoda hak ettiği rolü alır ve bunu oynar. İsrailoğulları demek böyle bir imtihandan geçirilmesi gerekiyormuş ve o büyük günaha öncülük etmekte samiriye müstehakmış. Sayın okurlarımız, Ayetler ile sizlere çok karmaşık bir olayı anlaşılır hale getirmeye çalıştık. Umarız sizler için yeterince aydınlatıcı olmuştur. Cebrail as'ın altın buzağı ile bağlantılı olduğu bu zamana kadar keşfedilmemiş olması İslam alimlerin ayıbı. Bu zamana kadar bunun çözümlenememiş olması gerçekten çok üzücü ve dinimizin ne kadar yobaz bir hale geldiğinin güzel bir kanıtı. Bizlerin acizane tavsiyesi, günümüzün İslam alimlerine fazla kulak asmayın, dini konularda tarihte olmadığı kadar kendi aklınızı kullanın. Ayetleri incelerkende şu tavsiyemize uyun; Kur'an-ı Kerim bir yemek tarifi Kitabı gibidir. Size yemeğin katkı maddelerinden, yapılış şekline kadar her türlü bilgiyi verir. Ancak bunu bir Ayete değil bunu Kur'an-ı Kerimin içine yayar. Bir Ayet doğrultusunda yorum getirmeye çalışırsanız, yemeğin bir katkı maddesinden o yemeğin diğer katkı maddelerini tahmin etmiş gibi olursunuz. Bu da sizin yanılma payınızı artırır. Yani bir konu hakkındaki değerlendirmenizi bir Ayet doğrultusunda yapma yerine Ayetlerin tümü doğrultusunda yapın. Örneğin; cebrail as'ın meryem anamıza üflemesi ile altın buzağın bağlantılı olacağı kimin aklına gelirdi değilmi? Lütfen biraz kendi aklınızı kullanın ve biraz araştırmacı olun. Belki doğruları bulmak sizlerede nasip olur. Yazımızın özeti; o buzağı heykelin bir hile ile böğürtüldü diyen veya bunu sıradan bir hadiseymiş gibi geçiştiren İslam alimlerine itibar etmeyin. Bu söylemler onların cehaletinden kaynaklanır. Bu olay israiloğulları için sıradan bir hadise değildi, o buzağı gerçektende canlandı ve bu hadise gerçektende israiloğulları için çok büyük bir imtihan vesilesiydi!