nühüm                                                                                                                                              
                           

"dualar ve zikirler hakkında çok soru alıyoruz. şu kadar sayı şu duayı okursan şu olur, şu kadar şunu zikredersen şöyle korunursun gibisine. bu tür zikir ve duaların İslamda yeri varmı? cevabımız kısa ve öz; yok! değerli dostlar, dua ve zikirler belirli kurallara ve sınırlara tabi. örneğin, bir musibet size isabet ettiyse edecekse bu musibet size dua veya zikir eksikliğinden inmez, yaşantınızda günahlar işlediğinizden ötürü iner. eğer musibetler dua ve zikir eksikliğinden inseydi batı dünyası ve müslüman olmayan herkesin üzerine inerdi. size musallat olan sıkıntıların kaynağı zikir ve dua eksikliği değil, dolayısıyla sıkıntılarınıza zikir ve dualar ile kalıcı çözümler bulmanız mümkün değil. nedir sıkıntılarınızın çözümü? eğer kötülüklerden korunmak istiyorsanız bunun doğru yolu kötülüklerden uzak durmak. kötülükleri kötülükler üzerinize çeker. kötülükleri üzerinize çektiğiniz zamanda tövbe etmediğiniz helalleşmediğiniz müddet zikir ve dualar ile, o kötülükleri üzerinizden kaldıramazsınız. bu Allah'ın isimleri dahi olsa sıkıntılarınızın çözümü zikir ve dualar değil, sıkıntılarınızın çözümü günahlardan uzak durmanız tövbe etmeniz ve helalleşmeniz. günahı işle sonra Allah'ın isimlerini zikret ve temizlen, yok öyle yağma. zikir ve dualar, amacı dışında kullanıldığında ne olur? sizi cinler alemine açar. yüzlerce binlerce okunan o cümleler bir sihire bir büyüye dönüşür ve kısa yolda bazı hedeflerinize ulaşmanızı sağlayabilir, üstünüze çektiğiniz bazı olumsuzluklardan kısa yolda sizi koruyor olabilir, ancak bilinki bu çözümler bir ağrı kesici gibi geçici olur, uzun yolda daha büyük felaketleri üzerinize çeker. siz sadece size isabet edecek belayı erteliyor üzerinizde birikmesini sağlıyorsunuz. günlük, küçük ataklarla o belaların gazını alma şansına sahipken, zikir ve dualarla onları biriktiriyor kendinizi daha büyük felaketlere sürüklüyorsunuz. kaderden kaçış yok. eninde sonunda size isabet etmesi gereken isabet eder. eğer bir musibetin size isabet etmesini istemiyorsanız zikirlere sığınmayın, herhangi bir Ayeti çiğneyip çiğnemediğinize bakınız. bir yerde bir Ayeti çiğniyorsanız ve çiğnenen Ayet size o belayı indirdiyse bilinki ettiğiniz dua ve zikirler o Ayetin kestiği cezayı ortadan kaldırmaz. eğer kaldırıyor gibi görünüyorsa o zaman bilinki o dua ve zikirleriniz Allah katından yanıt bulmadı, cinler aleminden buldu. Allahu Teala, bir ayeti çiğnemeniz sonrası size indirdiği bir musibeti, gereğini yerine getirmediğiniz müddet (tövbe, pişmanlık, hellaleşme) zikir çekmenizle kaldırmaz. eğer sıkıntılarınızda bir rahatlık bulduysanız bilinki bu yardım Allah katından değil cinler aleminden geliyor. Ayetleri çiğnemiyorsanız, korunmayada ihtiyacınız yok. rahat olun, her gün onlarca ayetül kürsi çekerek kendinizi gereksiz yere obsesif kompulsif davranışlara sürüklemeyin. yeryüzüne indirilmeden siz Allahu Teala ile bir anlaşma yapıyorsunuz; siz kötülüklerden uzak duracaksınız Allahın ayetlerini çiğnemeyeceksiniz, buna karşılık Allahta yeryüzünde size dokunmayacak sizi cezaladırmayacak. yani bir musibetin size veya ailenize isabet etmesini istemiyorsanız bunun tek yolu Ayetleri çiğnememek. İslamda, şu kadar zikir çekersem şu kadar korunurum şu kadar zikir çekersem şu kadar ay ibadet etmiş olurum şu kadar çekersem şu kadar melek beni korur gibisine şeyler yok. bunlar hurafe, tarikatların İslamın içine soktuğu batıl inançlar. bu dünya ve öbür dünya hesabınız, Kuran Ayetlerine ne kadar riayet ettiniz bunun üzerine hesaplanacak yani yaşantınız, niyetleriniz ve eylemleriniz üzerine günlük yaşantınız ve ahiret hayatınız belirleniyor, bir kelime veya cümleyi ne kadar tekrarladığınız üzerine değil. başınızda bir musibet var ama kendinizde bir suç görmüyorsanız, atalarınıza bakın. Gelelim ikinci konumuza; başınıza gelen musibetler günahlarınızdan ötürü geliyor dediğimizde bir çok okurumuz paniğe kapılıyor ve hayatlarında bir sevgili edindiklerinden ötürümü Allah kendilerini cezalandırıyor sorusunu bize yöneltiyorlar, çünkü kendilerinde başka bir hata görmüyorlar. burada bunada bir yanıt verelim; Allah nezdinde kıssasa kıssas kuralına göre hareket edilir. örneğin; içki içiyor zina işliyorsanız bu günahlarınızdan ötürü rızkınız veya kısmetiniz kapatılmaz. size ancak o günahla ilgili bir ceza indirilir. örneğin siz zina işliyorsanız çocuklarınızda bir gün zinaya düşkün olur veya bir gün evlendiğinizde eşinize sadık kalmakta zorlanırsınız veya günah işlediğiniz o organda bir rahatsızlık zuhur eder. eğer üzerinizde kısmetsizlik veya ruhsal sıkıntı gibi bir sıkıntı görüyorsanız, bu zina veya içki gibi günahlardan gelmez, lanet beddua ah gibi günahlardan gelir. Siz kendiniz birinin ahını bedduasını üzerine çekmediyseniz atalarınıza bakın. özet: zikirler ile gününüzü kurtarma cinlerden medet umma yerine, yaşantınıza dikkat edin ve Ayetler ile kalıcı çözümler peşinde koşun! doğru dua ve zikir nasıl yapılır: dua etmeden önce o işin gereğini yerine getirin sonrası o konu hakkında Allahtan bir talepte bulunun. örneğin; kendi iş yerinizde para kazanamıyorsanız bunu dua ve zikirler ile değiştirmeye kalkışmayın. yaparsanız yardımınıza Allah değil cinler gelir. Allah zikirlere bakmaz, o işte başarılı olmak veya ayakta kalmak için gereğini yapıyormusunuz ona bakar. dua ederken dualarınız kopya, başkaların duası olmasın. kendi o aciz halinizle Allaha dua edin. bir alim bir duayı zikredinceye kadar onun bedeni ve ruhu bir ömür o duaya hazırlandı. bir çoğunuz geçmiş alimlerin dualarını okuyorsunuz, biz bunu tavsiye etmiyoruz. sizin bedeniniz ruhunuz o duaya henüz hazır olmayabilir, kendi duanız sizin için her zaman daha hayırlıdır. zikirler ise daha hassas bir konu. zikirleri Allahı anmak Allaha yakınlaşmak Allahı yüceltmek için yapın, asla kaderinizi değiştirmek, Allahtan belirli taleplerde bulunmak için yapmayın. yaparsanız kendinizi cinler alemine açar daha büyük sıkıntılar ile yüzleşirsiniz. zikrin kuralları: zikir yaparken kendinizden geçmeyin. bilincin olmadığı yerde ibadet olmaz. iki; zikir çekerken bir oturuşta bir cümle veya duayı 99 defadan fazla tekrarlamayın. eğer 99 dan fazla olacaksa bunu gün içine yayın. "onlar için 70 kez bağışlanma istesende Allah onları asla affetmeyecek tir" (tevbe süresi, 80). bu Ayet bize zikir ve duaların üst sınırını aktarır. bir duanızı Allah 70 tekrarlama da kabul etmediyse etmeyecekse bilinki 70 bin defa söylesenizde etmeyecektir. İslam zorluk değil kolaylık dinidir. kendinizi zorlamayın. Allahu Teala yaşantıda da ibadette de sadeliği sever. eğer ne kadar fazla o kadar iyi altında bir hikmet olsaydı Allah kendi vasıflarını 99 ile sınırlamazdı! üç; farklı ritüeller eşliğinde zikir çekmeyin. İslami ritüeller farz ibadetleri ile sınırlandırılmış (namaz, haç ve kurban). bunun dışında yapılan her ritüel (semazen, kafa ve beden sallamalar) batıldır, İslam dışıdır. mutlaka ve mutlaka bir gün hesaba çekileceğiniz konulardır. sadelik, farz ibadetler ve Ayetler size yeter, dahası şeytandan gelir ve üzerinize büyük vebal indirir."

orucun alt��nda yatan hikmet


bu yazıyı çok farklı nedenlerden dolayı kaleme almayı gerekli gördük. bir; mübarek üç aylara gireceğiz ve neden oruç tutuyoruz, orucun altında yatan hikmet nedir bunu bilmeniz gerektiğine inanıyoruz. oruç ibadetini daha bilinçli yapmanız, oruç ibadetinden daha büyük feyz almanız için bu sorunun cevabını bilmelisiniz. iki; sağlığa kavuşmak istiyorsanız oruç tutmalısınız. oruç ile hastalıklar arasındaki bağ nedir, bu ve dahasını önümüzdeki yazı dizilerinde sizlerle paylaşma niyetindeyiz. konumuza girmeden, cemaat ve tarikatlara bir kaç sözümüz olacak. iyi kulak verin. sizlere hayırlı ve aydınlatıcı okumalar dileriz.

ibadetlerin boyutu

Allahın indirdiği her ibadetin iki boyutu vardır, bir boyutu yeryüzü ile ilgili diğeri ise Allah katı ile ilgili. bunu madalyonun iki yüzü, ruh ve beden gibide düşünebilirsiniz. ibadetlerimizin yeryüzü boyutu, bize bu zamana kadar hocalar ve İslam alimleri tarafından anlatılanları kapsar, örneğin oruçta bu; beden terbiyesi, nefsi terbiye, beden detoksu, fakirler ile empati, nimetlere şükür, toplumsal kaynaşma vs. ibadetlerimizin bir de Allah boyutu var. Allah boyutunu İslam alimleri bu zamana kadar sevap kazanma, yaparsan Allahın rızasını kazanacaksın diye yorumlamış ve Allah emretmiş, Allah emrederse sorgusuz sualsiz bizede yapmak düşer olarak bize aktarmış. bunlar doğru değilmi? elbette doğru, ancak ilahi düzen bu kadar basit bir düzen üzerine kurulu değil. İlahi düzen en azından yedi derinlikten oluşur. örneğin; sevap kazanmak gibi mahşeri boyut ibadetlerinizin bir derinliği ise, test ve imtihan edilmek ve sosyal paylaşım gibi ibadetlerinizin gözle görünür boyutu bunun ikinci derinliği. şimdi bunlara beş farklı derinlik veya boyut daha ekleyin. siz ama ne yapıyorsunuz? siz, Allah bunu emrettiyse bizede bunu sorgusuz sualsiz uygulamak düşer gibi izahatlar ile Allahu Tealayı bir zorba, acımasız, keyfiyattan kullarını zorluklara ve sıkıntılara boğan biri olarak topluma takdim ediyorsunuz. ebeveynler bile çocuklar o şeyden soğumasın onu bilinçli yapsın diye çocukların yapmaları istedikleri şeylerin faydalarını ve nedenlerini anlatırken, siz Allahın vekilleri olarak (imam, alim, prof) ilahi ibadetlerin nedenlerini anlatmıyorsunuz. zorla birşey yaptırılan bir çocuk nasıl baba, annesinden nefret ediyorsa sizde insanların Allahtan nefret etmesini sağlıyorsunuz. nasılmı? farz kılınan ibadetlerin gerçek nedenini topluma anlatmayarak. neden anlatmıyorsunuz çünkü cahilsiniz. neden cahilsiniz çünkü aklınızı kullanmıyorsunuz. neden aklınızı kullanmıyorsunuz çünkü herbiriniz kendisini bir tarikata bir cemaata kaptırmış. yüz yıl önce bin yıl önce bir alim ne söylediyse ne yazdıysa onunla yatıp onunla kalkıyorsunuz. o ilmin üzerine bir gram koymuyorsunuz. yüz veya bin yıl önceki ilim ve bilim seviyesine razısınız. belki Allah size daha büyük bir akıl verdi belki günümüzün imkanları Allahı anlamak, İslamı anlatmak için daha uygun. ama hayır siz yüz yıl önceki bin yıl önceki seviyeye razısınız. batı dünyası nasıl kalkındı? onlar yüz yıl önce beş yüz yıl önceki ilmin üstüne birşeyleri koya koya kalkındı. onlar newton, tesla ve edison gibi kendi bilim adamlarının eserlerini aldı ve o eserlerin, keşiflerin üzerine birşey koymak için birbirleri ile yarıştı. siz ne yapıyorsunuz? siz bin yıl önce yüz yıl önce yaşayan beşerleri kutsallaştırıyor, eserlerinide dokunulmaz ilan ediyorsunuz (örneğin risaleler). gerçekten yaptığınız iş akıl ve mantık ile izah edilecek değil. batı dünyası yüz yıl önceki ilmin üstüne birşey koyayım diye birbiri ile yarışıyor, siz ise yüz yıl veya bin yıl önce yazılan beşeri bir ilmi, ilmin son noktası olarak görüyor, üzerine birşey koymayı yasaklıyorsunuz. o eseri kaleme alan beşeride kutsallaştırıyor herhangi bir kişinin ondan daha üstün bir seviyeye ulaşmasını engelliyorsunuz. newton, edison ve teslanın eserlerinden onlarca icat ortaya çıktı. siz söyleyin bakiim; 60 yıldır risaleleri okuyor ve araştırıyorsunuz, risalelerden hangi keşfi hangi teknolojiyi icat edip insanlığın hizmetine sundunuz? yok, yok ve yok. kendinizi yüz yıl önceye bin yıl önceye hapsetmenizi anladıkta, gelecek nesillerimizi neden rahat bırakmıyor neden onları geçmişe hapsediyorsunuz? batı sizi ezip geçtiğinde de "Allah israili kahretsin" lanetleri okuyorsunuz. neden çünkü elinizde başka çare yok. adamlar üretmiş siz düşünceyi yasaklamışsınız. onlar ilim üretiyor siz kendinizi ve neslinizi yani geleceğinizi tarihi geçmiş, içi boş beşeri eserler ile uyutuyorsunuz. ilahi emir derki; boş işle uğraşan köle olur, hayırlı işle uğraşan ise efendi. şimdi, söyleyin bakiim; neden müslümanları köleliğe mahkum ediyorsunuz?

evet, eski zaman bir İslam alimi ömrünü medreselerde kitap okumak ve öğrenmekle geçirdi. belki bundan dolayı onların eserlerini sorgulamaya veya onların eserlerinin üstüne birşey koymaya kendinizi laik görmüyorsunuz. ama arkadaşlar biraz kendinize güvenin. o alim bir konuyu öğrenmek için bağdat, şam ve mekke arasında belki yıllarca gidip geldi. siz o alimin 10 yılda öğrendiği bir bilgiyi, google amca sayesinde beş dakikada öğreniyorsunuz. biraz kendinize ve günümüzün ilmine güvenin. eski alimleri kutsallaştırmayın ve gözünüzde büyütmeyin. sizin bu kutsallaştırmanız ile ulusalcıların gazi mustafayı kutsallaştırması, onu putlaştırması, hatasız ve noksansız bir makama oturtması arasında ne fark var? hiç, ikinizde aynı yolun yoldaşlarısınız. sevgi ve saygı duyun ama kutsallaştırmayın. onların hataları ve eksikleri ile birer beşer olduğu, kaleme aldıkları eserlerinde Allah kelamı Kuranı Kerim olmadığını lütfen unutmayın. sorgulanamayacak ve üstüne birşey konulamayacak tek eser Kuranı Kerimdir, diğer herşey beşeridir yani kusurlu ve eksiktir, tamamlanmaya ve düzeltmeye muhtaçtır. o yüzden hiçbir beşeri ve beşeri eseri gözünüzde büyütmeyin, büyütürseniz o şahsın ilmi üzerine bir gram ilim koyamazsınız. ilim bir bayrak yarışıdır ve sizde bu bayrağı bir sonraki seviyeye taşımalısınız. ilmin sınırı yok, ne bugünün ne de yüz yıl önceki ilmin seviyesiyle yetinin. yetinirseniz başkaları çağ atlar siz geri kalır, onların kulu kölesi olursunuz. onların akıttığı kanı yaydığı adaletsizliğe ve işledikleri zulme dur diyemezsiniz. devletinize, milletinize ve ümmetinize yapılan saldırıları engelleyemezsiniz. İslamın ilk emri "ikra- oku". ikra emrini yerine getirebilmeniz içinde ilk önce hür olmalısınız. hür olabilmeniz içinde ilk önce kendi aklınızı kullanmalısınız. kendi aklını bir cemaate bir tarikata veya herhangi bir guruba emanet eden biri hür değildir, hür olmayanda ikra emrini yerine getiremez. siz ne kadar çok kitap okusanız ve ezberlesenizde bunları kendi hür iradeniz kendi akıl tercihiniz ile yapmadığınız için siz içi boş bir kütüksünüz, sırtında kitap taşıyan bir merkepsiniz, dahası değil. mealen; okuduğunuz ezberlediğiniz onca kitap kendi aklınız ile haraket etmeye iletmiyorsa o zaman onca bilgi, kitap taşıyan merkep misali size bir yük. neden yük; çünkü o bilgiden bir gün hesaba çekileceksiniz. o bilgiler size hak yolunda fayda vermiyorsa o zaman o bilgi size bir yük. içi boş bir kütük olmak istemiyorsanız, sırtında kitap taşıyan bir merkebe dönüşmek istemiyorsanız başkaların tezi ile değil kendi aklınızla doğrularınızı savunun, başkaların emriyle değil kendi hür iradenizle okuyun ve üretin. eğer bugünki yaşantınızı, okuduğunuz kitapları kaleme alan geçmiş alimler görseydi; "siz halen benim eserlerimimi okutuyorsunuz, aradan yüz veya bin yıl geçti, benim araştırma ve eserlerimin üzerine birşey koyamadınızmı", deyip "yazıklar olsun size" diyecek olan ilk onlar olurdu bunuda biliniz.


düşünce nasıl yasaklanır 

kimse kalkıp düşünce ve fikir üretmek burada yasaktır demez. bunu çok sinsi yaparlar. çok sinsi yoldan sizi sustururlar. nasılmı? "sen arapça biliyormusun", "bu ilim çok karmaşık sen anlamazsın", "sen kaç eser kaleme aldın" veya "sen kaç ilim biliyorsun",  "senin yaşın daha neki" gibi kavramlar kullanırlar. işte bu kavramlar sayın okurlarımız karşı tarafı susturmanın, bir düşünce ve bir fikre karşı gelmenin, başkalarını kendi düşüncelerinize boyun eğdirmenin sinsi bir yoludur. bu tür cümleleri kullanıyorsanız bilinki siz yasakçısınız. hocam ama en basiti arapça bilmek gerekmiyormu? bakın arkadaşlar, herkes herşeyi bilemez eğer bilmeye ve öğrenmeye kalkışırsa bir konuda sivrilemez. sonuçta bir konuya ayırması gereken zamanı farklı konulara harcamış oluyor. bunun en güzel örneği tıp ilmidir. tıp ilmin kullandığı dil latince ve eski yunancadır, siz ama dünyanın hiçbir yerinde latince ve eski yunanca konuşan uzman hekimler bulamazsınız. sistemi nasıl kurmuşlar? görev dağıtımı yapmışlar! tıp ilmi farklı parçacıklardan oluşur (latin dili, biyokimya, anatomi, fizyoloji, patoloji vs) ve adamlar bu alanların her birinde uzman yetiştirmiş. bunların hiçbiride kalkıp herşeyi öğrenmeye kalkışmıyor, her biri kendi alanında nasıl en yükseğe ulaşabilirim (nobel ödülleri) bunun hesabını yapıyor. yani batı dünyasının başarı sırrı, görev dağıtımında yatıyor! sonrası bu uzmanlar bir çatı altında bir araya geliyor (örnepin tıp) ve temel bilgileri genç nesillere aktarıyor. siz ama ne bekliyorsunuz? siz bir kişinin her dalda her konuda uzman olmasını bekliyorsunuz. sonuç? çocuk hayatını ezberle geçiriyor. yaşamını düşünme ve üretmekten yoksun bir şekilde geçiriyor. şimdi arkadaşlar, birileri arapça üzerinde ihtisas yapmış, onların meallerinden faydalanmak varken, neden 5-10 yılımı arapça dilini öğrenmekle geçireyim? bu bir tıp öğrencisinin hazır anatomi haritaları varken, bunları kenara koyup ölülerin bedenleri üzerinden yeniden anatomi haritalarını çizmeye benzer. zamanın varsa bunu yap, ama çözmen gereken sorular varsa birşeyleri üretmen gerekiyorsa, dünya seninle yarışıyorsa o zaman buna ayıracak zamanımız yok. bırakın herkes en iyi yapabildiği işi yapsın, birileri dil öğrenmede iyidir başkaları pozitif bilimlerde başkalarıda analitik düşüncede. örneğin; elmalılı hamdi yazır arapça dilinde uzamanlaşmış, bende pozitif bilimlerde uzmanım. onun sahip olduğu bilgi bende yok, benim sahip olduğum ilimde onda yok. ne yapmalıyız o zaman, akıl bu durumda bize ne tavsiyesinde bulunur ve bulunması gerek? herkes diğerin ilmini öğrenip yalnız başına dünya ya meydan okuma yerine, akıl derki; işbirlği yapın. gücünüzü ve ilminizi birleştirin. yani gücünüzü birleştirin, karşı tarafa kendi bilgilerinizi şart koşmayın. ortak üretime odaklanın!!! ben mesela ne yapıyorum; elmalılı hamdi yazarın o temel kuran- kerim mealini alıyorum ve bende olan ilimle o meali bir üst safhaya taşıyorum. ben elmalılı hamdi yazır ile rekabet etmiyorum, onun ilmini yok saymıyorum, ondaki ilmin üzerine nasıl katkıda bulunabilirm bunun hesabını yapıyorum. doğru yol ve yaklaşım budur. bu noktada bazılarınızın aklına bir kaç dalda ilim bilen eski alimler gelebilir. eğer geliyorsa unutun o alimleri. o alimler bizlere sağlıklı örnekler teşkil etmiyor. neden? o alimler belki bir kaç farklı dalda ilim bilmiş olabilir ama bu alimler bu ilimlerin ya hiçbirinde sivrilememiş ya da sadece ve sadece bir dalda sivrilmiş diğer daldaki ihtisasları zaman kaybından ötesine geçememiştir. herşeyden anlarım diyen birinin aslen hiçbirşeyden anlamadığı misalinden yola çıkarsak, biz her telden orta şeker çalan ve anlayan kişilere değil, bir dalda sivrilen, ilmi ile dünya ile rekabet edecek kişilere muhtacız. özeti; "şunuda bilmen gerek" şunuda bilmezseniz bunu yapamazsanız" "benim gibi arapça bilmeden yapamazsın" deme yerine, "ben bu alanda çalışma yaptım, ben sana nasıl yardımcı olabilirim" "zaman kaybetmeme açısından benim bilgi ve çalışmalarımdan da faydalanabilirsin" demeniz ümmet için daha sağlıklı bir yaklaşım olacaktır. şuanki yaklaşımınız ve düzeniniz ümmeti iflasa götürdü götürüyor bilginiz olsun. gelelim konumuza; 

oruç ibadetin altında yatan ilmi derinlik nedir?


kısa ve öz; insanlar gün içinde sürekli birbirinin hakkını yer. bu hak yemeler bazen bilmeyerek, istem dışı gerçekleşir, bazende bilerek ve isteyerek. istemdışı gercekleşen hak yemeler günlük hayatımızın kaçınılmaz bir parçası. örneğin; torunlarınızın gürültüsü komşuyu rahatsız eder veya arabanızı kaldırıma park eder ve yayaları rahatsız edersiniz veya moraliniz bozulur bunu cevrenize hisettirirsiniz vs. hak yemeler bazende bilerek ve isteyerek gerçekleşir. özet: iki tür hak yeme var. birisi istemdışı, günlük hayatın bir parçası olarak gerçekleşir. diğer hak yeme ise bilerek ve isteyerek gerçekleşir. ikisininde çözümü var. birinci çözüm yolu o kişiler ile helalleşmek ve onların gönlünü almak. kul hakkından kurtulmanın bir diğer yolu ise oruç tutmak. çok ilginçtirki oruç bizi bu hak yemelerden temize çıkarıyor, üstüne bunu hakkını yediğimiz kişiler ile muhatap olmadan yapıyor. oruç bunu nasıl yapıyor bizi nasıl temize çıkarıyor, bu yazımızın konusu bu.

1. bilmeyerek işlenen kul haklarından oruç bizi nasıl kurtarır?

hayatın şartları bizleri, istemdışı hak yemelere itiyor. örneğin trafikte birinin önüne arabanız ile dalıyorsunuz veya işyerinde müşteriye asık süratla hizmet ediyorsunuz. bunların her biri birer kul hakkı yemedir. hayatın akışında siz sürekli hak yiyorsunuz ve hakkını yediğiniz insanların bir çoğunu ne tanıyorsunuz ne de onları bir daha görme şansına sahipsiniz. tanımadığın ve tekrar görme şansın olmadığı insanlar ile nasıl helalleşebilirsin? ramazan orucu ile! nasılmı? Allahu Teala, insana günlük rızkını gece ve gündüz olarak iki öğün indirir. ramazan orucunda siz, bir öğünden feragat ediyorsunuz ve bunu Allah için yapıyorsunuz. ramazan ayında siz Allah rızası Allahın gönlünü kazanmak için gündüz öğününden feragat ettiğinizi Allaha söylüyorsunuz. Allah, sizlerin kendisinin rızasını kazanmak için bir öğünden feragat ettiğinizi görünce, o rızkı sizden esirgemiyor o rızkı sizin için daha hayırlı birşeye dönüştürüyor. Allahu Teala o gün size indireceği rızkı alıyor ve sizin adınıza bir hesap açıyor ve rızkınızı o hesaba yatırıyor. otuz gün boyunca oruç tutuyorsunuz ve her günün rızkı o hesapta birikiyor. bunu bir ailenin yeni doğan bir çocukları için banka hesabı açıp her ay oraya belirli bir miktar para yatırmasına benzetebilirsiniz. o çocuk üniversite veya evlilik çağına geldiğinde bir birikimi olsun niyetiyle açılmış bir banka hesabı. çocuğunuza açtığınız hesap bir gün çocuğunuza döner veya siz dilediğiniz zaman kendiniz içinde kullanabilirsiniz. Allah nezdinde size bir oruç hesabı açıldığında ise o birikim size geri dönmez. siz bisefer o rızıktan feragat ettiniz. Allah nezdinde de söz, sözdür. verilen söz yerine getirilmek zorundadır. hesapta biriken rızıkımız ile Allah ne yapıyor o zaman? çok basit; ramazan ayında siz bir ay boyunca rızkınızdan feragat ediyorsunuz. bu birikiminize Allah, sizin samimiyet ve niyetiniz oranında kendi merhamet ve lütfunu ekliyor. sonrası kime istemdışı haksızlık ettiyseniz o mağdur ruhlara o birikimleri dağıtıyor. bu sayede Allah sizi o yılki istemdışı kul haklarından temize cıkarıyor. mağdurlar arasında huzur arayana o oruç huzur olarak iniyor, rızık arayana rızık, şifa arayana şifa olarak iniyor vs. şimdi bir düşünün; hardal tanesi kadar suçlardan hesaba çekileceğimiz bir günde, ramazan orucu sayesinde ne kadar büyük bir hesaptan kurtulduğumuzu görebiliyormusunuz. bir de ramazan orucunu tutmayanların mahşer günündeki hesaplarını bir düşünün. siz oruç tutarken bazıları yer ve içer. siz oruç ile o yıl temize çıkarılıyorsunuz, onların ise her yıl günahları birikiyor ve onlar o günah yükü ile öbür hayata intikal ediyor. siz oruç tutarken onlar bu dünyada sizle dalga geçiyor, öbür dünyada da siz onlar ile dalga geçeceksiniz.

o yıl başınıza güzel birşey geldiğinde, kimbilir belki bunun sebebi komuşunuzun o yıl tuttuğu oruçtur ;)

   - istemdışı kul hakkı gaspı fıtratsal bir alışkanlık haline gelirse

bazı insanların günlük hal ve hareketleri alışkanlık, fıtratsal yapıların bir parçası haline dönüşmüş. kabalık, asabilik ve zorbalık doğal yapıların bir parçasına dönüşmüş. bunlar isteyerek kötülük yapmasada, o halleri ile çevrelerine her gün zulüm ediyorlar ve bir çoğuda bunun farkında bile değil. bu insanları tabiki ramazan orucu temize çıkarmaz. onlar arınmak için ramazan orucu dışında, ekstra oruç tutmaları gerek. ramazan orucu sıradan şeyleri temizler, bunların yükü artık sıradışı haline gelmiş. bu durumda bu kişiler fıtratlarını temize çıkarmak ve insanlara ettikleri zulümün bedelini ödemek için ilk önce içten bir tövbe sonrası ramazan orucu dışında 40 gün oruç tutmaya niyet etmeleri gerek ve bunu üç yıl arka arkaya tekrarlamalılar. üç yıl sonrası belki hem o kul hakkı yeme yükünden hem fıtratını kirleten o negatif enerjilerden arınabilirler.

    - kul hakkı ödenebiliyormu?


"Şüphesiz Allah, kendisine ortak koşulmasını bağışlamaz. Bunun dışındaki günahları, dilediği kimseler için bağışlar. Allah’a ortak koşan, kuşkusuz, derin bir sapıklığa düşmüştür." (Nisa Süresi, 116)

toplumda şöyle bir yanlış algı var; Allahın herşeyi bağışladığı, tek bağışlamadığı şeyin kul hakkı olduğu. bu yanlış! Allahın tek bağışlamadığı şey kendisine şirk koşulması. diğer bütün günahları Allah kişinin samimiyeti, niyeti, tövbesi ve kendi lütuf ve merhameti doğrultusunda bağışlar. istemdışı gerçekleşen kul hak gasplarıda Allahın lütuf ve merhameti kapsamına girer. bu merhameti nasıl elde ederiz bunun yollarınıda ayetleri ile bize aktarır. "niyet ettim Allah rızası için oruç tutmaya", böylesine ilahi bir yol bir tavsiyedir. bu sihirli cümleyi söyleyerek siz ilahi tavsiyeyi yerine getiriyorsunuz gerisini Allaha havale ediyorsunuz. bir coğumuzun geçmişi ile bağlantısı kopuk ve geçmişte yapılan yanlışları telafi etme şansına sahip değil. o yüzden biz üzerimize düşeni yapıyor, hesabın ödemesini Allaha havale ediyoruz. neden Allaha havale ediyoruz? siz kime nerede ne kadar ne yaptığınızı çoğu zaman bilmiyorsunuz veya o kişilerin nerede yaşadığını ve ne tür sıkıntı ve istekler içinde olduğunu bilmiyorsunuz ama Allah biliyor. bütün hesaplar Allah katında tutulur. Allah herşeyi bilir ve görür ve unutkanda değildir. o yüzden biz, "niyet ettim Allah rızası" cümlesi ile üzerimize düşen ibadeti yapıyor gerisini Allaha havale ediyoruz. örneğin, siz oruç tutarak kumbaranıza parayı yatırıyorsunuz, dağıtımın miktarı, adresi ve şeklinide Allaha bırakıyorsunuz. eğer bakiyeniz yetmezse, Allah sizin arınma ve temizlenme cabanız, oruç ibadetine gösterdiğiniz muhabbet, tövbenizdeki samimiyet oranında merhamet ve lütfundan hesabınıza ekliyor ve sizin adınıza ödenmesi gereken borçları ödüyor. bunu banka hesabınızdan yapılan ödemelerde yeterince bakiye olmadığında bankanın sizin adına, bankaya geri ödemeksizin o ödemeleri yapması gibide düşünebilirsiniz. ne güzel bir banka ne güzel bir hesap tutucu!!!

2. isteyerek ve bilerek kul hakkı yemek

kul hakkı Allahu Tealanın bağışlayacağı günahlardan birisi. ancak Allahu Teala bu bağışlanmaya önşartlar koymuş, örneğin; bağışlanma ilahi vasıflara ters düşmemesi gerek. mesela; Allahın adaleti. Allahu Teala kalkıp bir mağdurun arkasından bir suçlu ile iş çevirmez. kul hakkı ile Allaha başvurduğunuzda Allah, adil sıfatı gereği mağdura ödenecek bir bedel sizden ister. bir başka önşart ise; niyetiniz. eğer kul hakkın bağışlanması için Allaha başvurursanız Allahu Teala ilk önce tövbenizdeki samimiyete, o suçu halen işleyip işlemediğinize, kendinizi ne kadar o günahtan arındırdığınıza bakar. kul hakkı ile Allaha başvurduğunuzda ilk önce tövbeniz ve niyetinizdeki samimiyete bakılır. eğer bu basamağı geçerseniz yani tövbeniz samimi görülürse o zaman Allahın adil vasfı devreye girer ve ilahi adalet doğrultusunda sizden bir bedel istenir. kendi günahlarınız için tövbe etmeniz yeterli. ama bilerek ve isteyerek bir kul hakkı yediyseniz mağdura yani sahibine gidecek bir bedel ödemeniz gerek. ilahi düzen kıssaslar üzerine kurulu ve isteyerek ve bilerek yenilen kul haklarında bir kıssas bir bedel ödemeniz bağışlanmanın ön koşulu. bu bedellerin ne olduğu ve ne kadar olması gerektiğini Allahu Teala farklı örnekler ile bizlere kur'an-ı kerimde anlatıyor. google'da, "oruç, ayet" kelimeleri ile bir arama yapın. sizler oruç kelimesinin geçtiği ayetleri sıralayan sitelere yönlendirileceksiniz. o sitelerden herhangi birisine girdiğinizde, oruç kelimesinin geçtiği ayetlerde şu dikkatinizi çekecektir; bir hak yeme durumu söz konusu olduğunda Allahu Teala ilk önce fakirleri doyurun diyor, imkanınız yoksa oruç tutun diyor. her ayette aynı şeyi tekrarlıyor. "hocam, ramazan orucu ile kul hakkı kapatıldığını nereden çıkarıyorsunuz," diyorsanız, cevabımız Kur'an-ı Kerimdeki oruçla ilgili ayetlerden. oruç kelimesinin geçtiği ayetleri incelediğimizde Allah ilk önce kendi elimizle temize çıkmamızı yani fakirleri bizzat kendimiz doyurmamızı istiyor. eğer buna imkanımız yoksa o zaman oruç tutup borcu kendisine havale etmemizi istiyor.

    - eğer kazancınıza ve malınıza haram karıştırdıysanız

haram kazanç ve mal ile siz hayır yapamazsınız.nokta!!! bırakın fakirleri doyurmayı, size ait olmayan mal ile siz Allah adına hiçbir şey yapamazsınız. o mal size ait değil veyahut o mala haram karıştırdınız, öyle veya böyle o süt artık beyaz değil. süt lekelendiğinde ve o leke o süt ile tamamen karıştığında, artık süt ile lekeyi ayırtedemez, birbirinden ayrıştıramazsınız. helal malınıza haram karıştırdığınızda da durum budur. yediğiniz haramdan temizlenmek için helal elde ettiğinizdende feragat etmek zorundasınız. başka çareniz yok. ne kadar haram ile haşır neşir olursanız, helal mal ve haram mal o kadar iç içe girer. gün geçtikçe birini diğerinden ayrıştırmanız imkansız olur. tek çareniz elinizden herşeyi çıkarıp yokluk içinde kalmanız. ne kadar haram o kadar kendinizi yokluğa atacaksınız. sizin ödemeniz gereken bedel bu. siz o haksız kazancın getirdiği rahat yaşamı yaşamaya devam edeceksiniz sonrada cami yapıp, fakirleri doyurup veya oruç tutup ben temizlendim diyeceksiniz, öylemi? yok öyle yağma. siz o haksız kazancın getirdiği yaşam tarzından feragat etmediğiniz müddet, hiçbir hayır hiçbir oruç, ramazan orucu dahil sizi temize çıkarmaz.


kendi günahlarınızdan arınmak için samimi bir tövbe etmeniz yeterli. istemdışı kul haklarından arınmak istiyorsanız size ramazan orucu yeterli. isteyerek ve bilerek kul hakkı yediyseniz o zaman samimi tövbenin ötesinde bir bedel ödemeniz gerek. bu bedelinde ne olduğunu kur'an-ı kerim bize anlatır. ilk önce o kişiler ile hellaleşme yolunu aramalısınız, buna imkanınız yoksa o zaman mağdurların adına fakirleri doyurmalısınız, bunada imkanınız yoksa mağdurların adına, ramazan orucu dışında ekstra oruç tutacaksınız. ettiğiniz haksızlık soyut boyut değilde haksız kazanç gibi somut boyutta ise o zaman o haksız kazancınızı karşılıksız elinizden çıkaracaksınız sonrası oruç ile temizlenmeye çalışacaksınız. Allahın bizlere gösterdiği yol bu!!!

   - ödenecek bedel yani kıssas nedir

her günahın bir bedeli var. örneğin; birisini kazara öldürdüğünüzde bunun kıssası iki ay arka arkaya oruç tutmaktır (Nisa Süresi,92). işlediğiniz günaha göre, yediğiniz hakkın boyutuna göre bir bedel ödemeniz gerekiyor. sonuçta mağdur ettiğiniz kişilerde o mağduriyetin bedelini ödüyor. tövbeniz samimi ise, oruç ve fakirleri doyurarak, o mağdurlar ile yüzleşmeden o yükten kurtulma şansına sahipsiniz. kindar kalpler, öfkeli yürükler sizlere hakkını helal etmeyebilir. belki bazı hatalar geçmişte yapılmıştır ve sizler o insanları bulup helalleşme şansına sahip değilsiniz. belkide yapılan yanlışları kendi imkanlarınızla telafi etme şansına sahip değilsiniz. herhalukarda, eğer niyetiniz sahihse, pişmansanız, temizlenmek ve arınmak istiyorsanız Allaha sığınmanız yeterli. Allahta bize kutsal kitabında bunun yolunu göstermiş. birinci yol köleyi azad etmek yani işsiz birine iş vermek. buna imkanınız yoksa fakirleri doyurmak. bunun rakamıda ortalama aynı anda 300 fakiri doyurmak. bunada imkanınız yoksa oruç tutmak. bunun rakamıda ortalama 40 kırk gün arka arkaya oruç tutmak. kişilere verdiğiniz zararın miktarına görede bu sayıları artıracaksınız. temize çıkmak ve arınmak için Allahın emri bunlardır. siz temizlendiniz, mağdurlara ne olacak? bu ibadetleri sizler hakkını yediklerinizin ruhlarına bağışlanma niyeti ile yapıyorsunuz. o yüzden merak etmeyin, Rabbim o ibadetlerinizi alır, onlara bir de lütfu ve merhametinden ziyadesiyle ekler ve o mağdurlara dağıtır. Allahu Teala sizin bu ibadetlerinizi, beklenmedik bir zamanda beklenmedik bir yerden bir rızık, bir şifa bir huzur, güzel bir haber olarak mağdur ettiklerinize indirir ve onların gönlünü alır. onlar size karşı kalplerinde kin ve nefret besleye koysunlar, başlarına gelen güzelliklerin kaynağı siz olduğunuzu Rabbimin bilmesi yeterli.

özet

günlük hayatımızda bizler sürekli birbirimizin hakkına gireriz. bir gram o senin, bir gram sen onun vesai. Allahu Tealada bizleri bu tür küçük ve ince işlerden dolayı mahşeri sorguda hesaba çekmek istemez. eğer çekse, o küçük hesapların hesabı bizleri belki onlarca yüzlerce yıl sorguda kalmamıza sebep olacak. Allahu Teala müslümanlara olan merhameti gereği bizleri bu eziyetten bu derin ve detaylı sorgulamadan muaf tutmak ister ve muaf kalmanın yollarını bize gösterir. bu yollar müslümanlara indirilen ibadetler. hangi konu bizleri mahşeri sorguda sıkıntıya sokacaksa o konuda Allah bir ibadet şekli indirmiş. hatta o ibadetleri merhameti gereği zorunlu, farz kılmış. bir ibadet eğer farz kılınmış ise bu Allahın haşa zorba olmasından dolayı değil Allahın bizi çok sevdiği için. ebeveynlerin çocuklarına okula gitmeyi yemek yemeyi zorunlu kılması gibi. çocuklarımıza faydalı olduğuna inandığımız birşeyi biz ne yapıyoruz; çocuklara tercih hakkı bırakmaksızın o şeyi yaptırıyoruz. bizlere farz kılınan ibadetlerede bu gözle bakmanızda yarar var. farz kılınan ibadetler sınanmamız veya bize sevap kazandırsın diye farz kılınmamış, o ibadetler günahlardan arınalım, mahşer günü kıçımızı kurtaralım diye farz kılınmış!!! Ramazan orucu işte böylesine indirilen ve farz kılınan bir ibadet. Ramazan orucu ile siz o yıl istemdışı kul haklarından arındırılıyorsunuz. Ramazan orucun Allah nezdindeki karşılığı bu. nefsi terbiye, fakirler ile empati, beden detoksu gibi boyutlarda orucun yeryüzü ile kısıtlı artıları. şimdi, bir de oruç tutmayan insanların hallerini o mahşeri sorgulamada hayal edin. her ince detaydan hesaba cekildiği, bu sorgulamanın yıllarca sürdüğü ve sevapları ile borçlarını ödemek zorunda kaldığı, sevapları kalmayıncada hardal tanesi kadar yediği hakları o kişilerin günahlarını üstlenerek ödediği o mahşeri sorgulama anını bi hayal edin. cok korkunç değilmi? o yüzden aman orucunuzu ihmal etmeyin. farz kılınan ibadetlerin hiçbirini kaçırmayın!!

namaz ve oruç, bizlere farz kılınmış iki büyük ibadet. aralarındaki en büyük fark; namazı kaçırdığınızda onun kazası size farz değil ama bir gün orucu kaçırırsanız onun kazası size farz kılınmış. namazı asla ve asla kaçırmamanıza cok önem verilir. orucuda asla ve asla kaçırmamanız tavsiye edilir. birisini kaçırdığınızda ama yapacağınız bişey yok, diğerini kaçırdığınızda onun kazasını tutma zorunluluğu var. bu sizlere Allahın oruca ne kadar değer verdiğini göstermeli. kendi hayrınız için oruçlarınızı kaçırmayın. belirli sebeplerden dolayı kaçırırsanız lütfen ve lütfen onun kazasını yapın.


not. bir sonraki yazımızda oruç sizleri nasıl ruhsal ve bedensel hastalıklardan kurtarır, sizleri nasıl manevi bir temizlikten geçirir bunu size açıklamayı düşünüyoruz. bizleri izlemeye devam edin. yeni yılın sizlere barış, huzur sağlık, aydınlanma ve temizlenme getirme dileğiyle kendinize ve sevdikleriniz iyi bakınız.